Raw food: Výhody a nevýhody živé stravy

Pod názvem „raw food“ nehledejte nic zázračného či světoborného. Raw strava je de facto syrová strava, někdy též nazývána živá strava neboli vitariánství. Základem raw stravy, která se v posledním období těší velké popularitě, je konzumace potravin v co možná nejpůvodnější podobě. Je raw strava ale opravdu tělu tak prospěšná nebo se spíše jedná o módní hit?

I sušená šunka je „raw food“, ale do jídelníčku se hodí spíše občasně

Proč raw strava?

Obrovskou výhodou raw stravy je, že díky syrové stravě tělo dostane maximální množství živin, vitamínů a enzymů, které jsou důležité pro správnou činnost našeho organismu. Syrová strava má kromě příjmu hodnotných živin i další pozitiva. Vzhledem k tomu, že syrová strava obvykle bývá i dobrým zdrojem vlákniny, prospívá našemu trávení. Neopomenutelný vliv má syrová strava i na zkvalitnění krve a orgánů. Důsledkem raw stravy můžeme pozorovat i zlepšení kvality pleti a vlasů.

Co se konzumuje při raw stravě?

Možná vás to překvapí, ale raw strava není jen o ovoci a zelenině, ačkoliv tvoří větší část surovin. V rámci živé stravy je možné konzumovat i naklíčené obilí, semínka či luštěniny, a dále ořechy. Nebojte se, tabu není ani maso. Ovšem i v tomto případě by mělo být maso (vč. ryb) syrové. Mléčné výrobky jsou v rámci syrové stravy také povoleny. Háček je pouze v tom, že by mléko mělo být nepasterizované. To samé platí o mléčných výrobcích.

Základ vašeho jídelníčku bude tvořit ovoce a zelenina bez tepelné úpravy nad 42°C
Základ vašeho jídelníčku bude tvořit ovoce a zelenina bez tepelné úpravy nad 42°C

Veškeré potraviny se v rámci raw stravy konzumují syrové, čerstvé, usušené či ohřáté do maximální teploty 42 °C až 45 °C. Potraviny rovněž můžete nechat naklíčit, odšťavňovat, promixovat, nebo například nastrouhat. Dnes však existuje množství raw receptů, a tak o inspiraci jistě nebudete mít nouzi.

Jaká jsou rizika raw stravy?

Ačkoliv živá strava zažívá opravdový boom, najde se i pár jejich nevýhod. Raw strava může z dlouhodobého hlediska působit na náš metabolismus stereotypně a nevyrovnaně. Vzhledem k tomu, že se všechny potraviny konzumují syrové, hrozí, že naše tělo bude mít problém se vstřebáváním živin jako lykopen či karotenoidy. Dále hrozí absence omega 3 nenasycených mastných kyselin, minerálních látek či vitamínů rozpustných v tucích. V případě, že vás raw strava i přesto zaujala, měli byste na ni přejít pozvolna. Každá velká změna je pro tělo šok, a proto mu dopřejte si na tento nový životní styl postupně navyknout.

Zdroj: prevention.com

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář