10 rad jak si zorganizovat čas a být v pohodě

Nekonečný stres, spěch a život v jednom kole? Jste unavení, nervózní a na pokraji sil. Už se nechcete nechat ovládat stresem? Víme jak na to! Přinášíme deset tipů, jak si zorganizovat svůj čas!

1. Hodnotový žebříček

Máte příliš mnoho úkolů a nevíte, na který se vrhnout nejdříve? Základním pravidlem správného časového rozvržení je stanovení priorit. Stanovte si, co je potřeba opravdu udělat okamžitě a co ještě můžete odložit. Určete, na čem vám opravdu záleží. U plánování jednotlivých aktivit také rozmýšlejte důsledky a jednotlivá rizika. U sestavování hodnotového žebříku zvažte své cíle – jak celoživotní, tak ty blízké.

2. Vše si naplánujte

Člověk nestvořil kalendáře, diáře a různé zápisníčky jen tak pro nic za nic. Takový papírový kamarád může být člověku opravdu velice nápomocný. Nemusíte mít hlavu jako pátrací Organizace časubalon, pomůže vám naplánovat si čas na dlouhou dobu dopředu.

Kromě událostí, na které máte v příštích dnech dorazit, si můžete naplánovat kousek po kousku svůj hektický den. Ty nejdůležitější a nejtěžší úkoly patří na první místa. Připište i průběžné hodiny, během kterých očekáváte, že budete činnost vykonávat. Je dobré zjistit, během kterých hodin podáváte nejvyšší výkon. Každý člověk je individualitou, ale traduje se, že nejvíce energie vydá člověk kolem osmé hodiny ráno, kolem druhé a poté kolem šesté. Svůj klíčový úkol vykonejte v době, kdy jedete právě na plný plyn. Vyhraďte si na něj pro jistotu o třetinu více času, než považujete za nutné.

Do svého kalendáře, který budete mít pro úspěšné plnění časového managementu stále po ruce, zapište i svůj výsledný hodnotový žebříček (viz. Pravidlo 1) a v průběhu času kontrolujte, jestli své „velké plány“ plníte.

3. Rozdělte úkoly

Myslete na to, že na nic nejste sám. Každý má kolem sebe rodinu, přátele nebo kolegy, kterým můžete jednotlivé úkoly svěřit. Nemusí se jednat o žádný klíčový úkol, dejte dané osobě takový úkol, o kterém víte, že ho splní a není zde nutná vaše osobní přítomnost. Malá pomoc – také pomoc.

Pokud se často sami a dobrovolně dáváte do věcí, které nemáte na starosti, přicházíte o drahocennou energii.

A mějte na paměti, že být nenahraditelný se nemusí vyplatit. Stres si na člověku vždy vybere svou daň. Proto úkoly rozdělte i na kolegy, šéfa, příbuzné, přátelé nebo děti. Pokud máte děti, nebojte se jim určovat další povinnosti, naučí je to odpovědnosti a v budoucnosti pomůže zařadit se do pracovního procesu. Jestli se svými dětmi děláte například domácí úkoly, naučte je, že to ony mají na starosti úkol správně udělat, ne vy.

4. Nepropadejte panice

Pokud věci neprobíhají podle vašeho plánu, nepropadejte panice. Málo lidí si uvědomuje, že na stresu mají velký podíl nároky na sebe samého. Není nutné být vždy dokonalý. Nenakládejte si příliš úkolů a věřte si. Když je problém za dveřmi, povzbuďte se, řekněte si na hlas: „Jsem dobrý!“ Myslete na to, že každý má svůj špatný den a například i špičkoví sportovci jsou jen několikrát do roka ve své top formě.

5. Buďte asertivní

Asertivita, je jakási „střední cesta.“ Je to způsob chování, který nám umožňuje dosáhnout toho, co chceme, aniž bychom potlačovali vlastní přání a potřeby na úkor druhého člověka. Nikdo člověk by se neměl omezovat ve svých touhách, ale zároveň si musíme být vědomi svého chování – zdravě se prosazovat.

Kromě zákonů má člověk i mnoho společenských práv, které ale využívá jen zřídka. Roli hraje pocit viny a také potřeba zalíbit se druhému člověku za každou cenu. Nezapomínejte na to, že kdykoliv můžete říci ne, je mi to jedno, nevím nebo já tomu nerozumím. Nejsme dokonalí. Uvědomte si, že můžete dělat chyby, ale musíte za ně být zodpovědný, a neposkytovat žádné výmluvy ani omluvy. Když se vám zachce, můžete udělat nelogická rozhodnutí. Přibírat si práci ostatních a plnit úkoly, na které nemáte chuť, vám nepomůže ani k správnému zorganizování času, ani ke zdraví.

Nedělejte si však na každém kroku zbytečně nepřítele, buďte i přes nesouhlas ohleduplní. Když vás kolegyně žádá, ať za ni uděláte nějakou práci, řekněte slušně: „Rád bych pomohl, ale nejprve potřebuji dokončit své věci. Nemůže ti pomoci někdo jiný? Nebo počkáš, než svou práci dokončím?“

6. Pracujte v klidu

Nejedná se jen o práci, ale například i o úklid v domácnosti. Zmírněte své tempo, nespěchejte. Když například rychle myjete nádobí, cítíte se pod tlakem, i když ve skutečnosti nemáte kam spěchat. Dělejte úkoly pomalu. Jen si vzpomeňte, kolik věcí se dokáže pokazit, kolik nádobí jste rozbili, když jste chtěli zrychlit své tempo. Přesto získáte jen pár sekund. Neběžte k telefonu hned po prvním zazvonění, neodpovídejte obratem na každý e-mail. Plánujte svůj čas a plňte nejprve ty úkoly, které jsou opravdu důležité.

7. Najděte svou antistresovou metodu

Viděli jste už ve filmech, jak rozčílený herec opakuje slovo „húúúúsáááá“ a zhluboka se nadechuje? Každý má jinou metodu jak se vypořádat se vztekem. Pokud jste ve stresu, rozčílení a naštvaní rozptylte se. Někomu pomůže opakování jednoho slova, jiný rád zhluboka dýchá, další se rád projde – projděte se po schodech, v klidu přejděte místnost, udělejte dřep. Naučte se rychle přijít na nové myšlenky a pokračovat v práci s „čistou hlavou.“ Pokud to nedokážete, můžete plnit jednoduchý úkol i třikrát delší dobu než obvykle.

8. Nebuďte vztahovační!

Spěcháte a naskočí na semaforech červená. Jediné co vás napadne: „To mám smůlu! To se může stát jenom mě!“ Neponořujte se do negativních myšlenek, jakmile přijde nějaká stresová situace. Neberte si vše osobně. Když má šéf špatnou náladu a jen kolem sebe vztekle vrčí, nemyslete si, že jste něco provedli vy. Takové myšlenky vás jen rozhodí a zhorší váš výkon. Šéf se mohl jen špatně vyspat a váš partner je na vás nepříjemný ne proto, že mu nechutnala večeře, kterou jste uvařil, ale třeba jen proto, že měl špatný den v práci.

9. Vnitřní monolog

Při plánování veďte i vnitřní monolog. Ptejte se sami sebe, co byste v daných situacích dělali. Ze začátku to bude nejspíše obtížné, ale časem zlepšíte svou psychiku a stresové situace zvládnete s přehledem vyřešit, což ušetří váš čas i úsilí. Můžete si trénovat jak nepříjemný rozhovor se šéfem, tak jednoduchý problém při parkování. Zkoumejte situaci z rozdílných pohledů: „ Jak bych reagoval jako nestranný pozorovatel? Jak bych jednal za týden nebo za měsíc? Je tento problém vážně tak důležitý, abych podlehl stresu?

10. Načerpejte energii z hezkých okamžiků

Nejvíce síly a energie vám ve stresových situacích přinese vzpomínka na chvíle, které pro vás byly ty šťastné. Když trávíte čas s přítelem, manželem, dětmi, kamarády nebo kýmkoli s kým se cítíte šťastní, vychutnejte si tento čas plnými doušky. Když relaxujete, zhluboka dýchejte. Když máte volno a užíváte si svůj „dýchánek“ vypněte si mobil, ani si nečtěte pracovní maily.

Udělejte si čas jen pro sebe a věnujte se tomu, co vás baví.  Odpočívejte. Využijte čas během krátkých pauz v práci, doma, o víkendu. Naplánujte si příjemné okamžiky i dopředu, zařaďte je do svého denního plánu, který máte napsaný v kalendáři. O to víc vám nepříjemné části dne utečou a budete se těšit na to, co bude následovat.

Před spaním si promítněte hezké chvíle, které se během dne přihodily. Vychutnejte si malé i velké úspěchy dne. Usínejte s pocitem, že každý den stojí za to!

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

2 Comments - Napsat komentář

  1. Čerpání energie z krásných zážitků – tak tohle dělám už velmi dlouho :) Už jen proto aby se člověk měl z čeho těšit :) Většinu těchto věcí velmi nestíhám – v pohodě a klidu pracovat? Nějak jsem to poslední dobu nezvládala a tak jsem absolvovala ve firmě kurz Time managment. V podstatě to co se píše v tomto článku je takový pěkný začátek :) Taková zkrácená verze. Můj poznámkový blog je plný inspirativních věcí a doufám, že co nevidět je dám i do praxe a můj život alespoň trošku začne jít s proudem a ne proti němu :)

    Reagovat
  2. Jsem na tom úplně stejně. Můj čas -ja vlastně ani nevím. Projde mi to jako voda. Prostě začnu jednu věc a najednou je večer. Vždycky si říkám, udělám ještě to a bude to super. Jenže zjistila jsem na svém pozorování, že si neumím vůbec ale vůbec čas a ani priority :( Tento článek je fakt krásný a doufám, že alespoň něco vezmu a budu aplikovat ve svém volném čase.
    Absolvovala si kurz Time managementu? A jaké to bylo? My máme nyní možnost využít kurzy od Smarter.cz. Už jsem nad tím také přemýšlela a poté co můj přítel viděl jak si neumím vypořádat životní priority mi řekl, že pokud mám možnost, ať jdu, že mě to možná něco naučí a přinese do života. Tak ještě si to nechám přece jen projít hlavou.

    Reagovat

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít