Zaměřeno na olej: Druhy, zpracování, vlastnosti

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký olej vlastně kupujete a podle čeho se řídíte? Nebo jdete do obchodu a klasicky sáhnete po oleji, který kupujete stále, či se řídíte akčními nabídkami? Ať jste se našli v první nebo druhé variantě, ani jedno není úplně správné.

Není olej jako olej náhled
Není olej jako olej náhled

Studená versus teplá kuchyně

První otázku, kterou si před koupí oleje musíte položit, je ta, na co olej budete používat. Ne každý olej je totiž vhodný, jak pro studenou kuchyni, tak k tepelné úpravě pokrmů. Rostlinné oleje jsou pro naše tělo z výživového hlediska velice důležité, neboť jsou zdrojem mastných kyselin. Nikoho asi nepřekvapí, že rostlinné oleje se vyrábí lisováním nejrůznějších bobulí, ořechů nebo semen. Mezi nejznámější druhy patří olej slunečnicový, řepkový či olivový, ale známe také lanýžový, dýňový, sójový a mnoho dalších.

Extra panenský versus rafinovaný olej

Rostlinné oleje dělíme do dvou základních skupin, a to na extra panenské a rafinované. Do studené kuchyně se hodí extra panenské oleje, které jsou vyráběny lisováním celých plodů za studena, díky čemu si olej zachová veškeré vitamíny, minerální látky i typické aroma. Vzhledem k tomu, že během vysokých teplot ztrácí svou chuť, není vždy vhodný pro tepelnou úpravu jídel. K tomu slouží takzvané rafinované oleje, které jsou vyráběny lisováním za vysokých teplot s použitím chemických rozpouštědel. Rafinované oleje jsou trvanlivé, nicméně postrádají pro daný olej typické aroma i chuť.

Pozitivní versus negativní vliv na organismus

O tom, že do salátů se hodí zejména extra panenský olivový olej, se není třeba dlouze zmiňovat. Zajímavostí však pro některé může být, že na extra panenském oleji lze rovněž smažit. Bohužel však vysoké teploty ničí látky v něm obsažené, a tak můžete využít levnější varianty, a to obyčejného olivového oleje vyrobeného z pokrutin, který v tomto případě splní stejný účel.

Na smažení je však nejlepší řepkový olej, který má oproti ostatním druhům rostlinných olejů nejnižší obsah nasycených mastných kyselin ale zato vysoký podíl mononenasycených mastných kyselin. Díky vysokému obsahu omega 3 mastných kyselin je pro naše tělo velice prospěšný, neboť pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a pozitivně působí na naše srdce. V našich kuchyních se však velice často vyskytuje olej slunečnicový, který je však tepelně velice nestabilní. Zároveň obsahuje převážně omega 6 mastné kyseliny, které negativně působí na naše cévy.

Zdroj

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít