Naučte se zvládat stres

Stres je všudypřítomným fenoménem dnešní doby. Co to však ten stres vůbec je? A opravdu se pojí jen s moderním životním stylem?

Naučte se zvládat stres

Co je stres a jak vzniká?

Stres bývá definován jako psychická i fyzická reakce člověka na určitý podnět. To je celkem obsáhlé vysvětlení a určitě si zaslouží, abychom do něj vnesli trochu světla. Příroda nám totiž nezařídila stresovou reakci jen tak. Měla k tomu vážný důvod. Ve své původní roli nás stres účinně chrání před nebezpečím. Fyziologické reakce připravují naše fyzické tělo na rychlý útěk nebo boj.

Tyto mechanismy mají určitě svůj smysl při bezprostředním ohrožení. Představte si, že jste malá myška a spatříte stresor. Obrovskou černou kočku. Váš mozek okamžitě vyplaví množství hormonů, které v těle nastartují pochody potřebné k rychlé reakci. Zvyšuje se prokrvení kosterních svalů, dochází ke stimulaci srdeční činnosti a zvýšení krevního tlaku, odkrvuje se trávicí trakt a štěpí se uložené cukry. To je skvělé pro malou myšku prchající před skutečnou hrozbou. Stejný mechanismus se však ve vašem těle spustí i ve chvíli, kdy po vás například začne křičet šéf v práci. Nebo když se na vás valí množství úkolů. Zvolíte okamžitý útok nebo útěk? V těchto situacích by to nebylo příliš vhodné.

Fyziologie jde potom tak trochu proti vám. Stres v moderním světě bývá navíc dlouhodobý, protože z určitých životních situací prostě hned nevystoupíte. A negativní zdravotní následky na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

Naučte se zvládat stres

Jak se tedy stresu účinně bránit?

Naštěstí máte k dispozici techniky, kterými si můžete pomoci i vy sami. Namátkou zmiňme ty nejúčinnější.

Skoncujte s prokrastinací

Pramení váš stres primárně z nedostatku času? Zamyslete se nad rozložením svých úkolů. Víte, kde máte rezervy? Máte opravdu přemíru povinností nebo jen nedokážete pracovat efektivně? Osobní inventura vám možná napoví, že příčina vašich problémů tkví spíše v odvádění pozornosti. Ovládněte strategie, které vám pomohou eliminovat prokrastinaci. Výjimečný online program vám poskytne účinné nástroje k lepšímu hospodaření s časem.

Hluboké dýchání

Další podpůrnou technikou zvládání stresu je práce s dechem. Vědomé dýchání dokáže významně snížit dopady stresové reakce. Už indičtí jogíni ve starověku znali metody práce s dechem. A my dnes dokážeme změřit, že při hlubokém dýchání dochází ke zvýšenému vylučování endorfinů, takzvaných hormonů štěstí. Do správného hlubokého nádechu zapojte nejprve břicho, potom hrudník a nakonec i oblast pod klíčními kostmi. Položte si jednu ruku na břicho a druhou na hrudník. Pozorujte, zda se vám obě oblasti ve správném pořadí pohybují. Po dvouminutovém dechovém cvičení byste měli cítit znatelnou úlevu.

Správné dýchání

Meditace

Meditaci můžete propojit s hlubokým dýcháním. Jen si najděte klidné místo, kde vás nebude nikdo rušit. Nemusíte se hned učit pozici lotosu, stačí, když se pohodlně usadíte. A nezáleží ani na tom, jestli sedíte na kancelářské židli nebo třeba v pohodlí domova na posteli. Už 2 minuty meditace vám pomohou potlačit stres.

Sportujte

Některým lidem můžou meditační techniky připadat poněkud neuchopitelné. Do správného psychického rozpoložení vás dostane i fyzická aktivita, která přináší radost. Běh, plavání, kondiční chůze, ale třeba i takový thajský box. Fyzická aktivita dokáže odbourat fyzické napětí a zaplaví váš organismus hormony štěstí.

A co když už techniky nestačí?

Nemusíte být vždy za hrdiny. Život nese mnohá úskalí, která se člověku nedaří překonat vlastními silami. Umět si včas říct o pomoc je rozhodně známkou odvahy. V dnešní době už naštěstí psychoterapie nenese negativní stigma. Dokonce i osobnosti z veřejného života svým příkladem šíří povědomí o tom, že je běžné navštěvovat psychoterapeuta. Online terapii si navíc díky moderním technologiím můžete dopřát i z pohodlí domova.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář