Cukry a sacharidy: které jíst a kterým se vyhýbat?

Oblasti stravování a zdravé výživy jsou jedny z nejvíce diskutovaných témat. Obzvláště cukr se v diskusích objevuje čím dál častěji a stává se strašákem dnešní doby. Jenže není cukr jako cukr. Proto než se pustíte do razantních změn ve svém jídelníčku, přečtěte si, jak to s obávaným cukrem je.

Lžíce cukru

Jednoduché vs. komplexní sacharidy

Cukr a sladidla spadají pod sacharidy. Ty existují jednoduché a složené (komplexní). Jakmile se do těla dostanou jednoduché sacharidy, mají téměř okamžité účinky – dodají nám energii během pár minut. Jedná se ale jen o krátkodobý efekt, který má bohužel své nevýhody. Jednoduché cukry totiž způsobují překyselení, záněty a podporují množení kvasinek a plísní v těle – z toho pak vznikají kožní onemocnění, kvasinkové infekce, záněty apod.

Do této skupiny patří:

  • sacharóza (cukrová řepa, řepný či třtinový cukr),
  • glukóza (hroznový cukr),
  • fruktóza (ovocný cukr),
  • laktóza (mléčný cukr),
  • maltóza (sladový cukr).

Obecně se tedy dá říct, že mezi jednoduché cukry spadá ovoce, zelenina, med a také známý bílý cukr. Ten při nadměrném užívání způsobuje také nadváhu a psychickou nepohodu. Na tento typ cukru si také můžeme vypěstovat závislost. Je to vlastně volně dostupná lehká droga. Jakmile si totiž dáme kousek potraviny s tímto cukrem, naskočí nám velmi příjemný pocit (příjemná chuť v ústech, pocit sytosti, doplnění energie). A proto ho jíme čím dál tím více, více a více.

Tak ještě jeden poslední kousek a stačíanebo ještě jeden, to už je teď jedno, jestli dva, nebo tři.

Ovoce, sladkosti, ovocná šťáva
Všeho moc škodí, a to jak sladkostí, tak i ovoce

Výše uvedené vedlejší účinky se mohou dostavit i z nadměrného užívání ovoce a zeleniny. Jenže těch se člověk většinou brzo přejí. Zato rafinovaný bílý cukr a průmyslově zpracované potraviny jsou vyráběny tak, aby nám nejen zasytily žaludky, ale zároveň vyvolaly potřebu po dalším soustu. Týká se to především cukrovinek, polotovarů a rychlých jídel, které přírodní cukr většinou viděly jen z dálky.

Komplexní (složené) sacharidy tělo déle tráví. Proto se nejedná o tak prudké zvýšení hladiny inzulinu jako v případě jednoduchých sacharidů. Jsou tedy šetrnější k našemu tělu, především k játrům a slinivce. Mezi komplexní sacharidy patří:

  • vláknina (v rostlinné stravě),
  • celulóza (v buněčných stěnách rostlin),
  • škrob.

Najdeme je v obilovinách, luštěninách, bramborách, rýži, ovoci či oříšcích. Tento zdroj nám sice nedopřává tak sladkou chuť jako třeba sladkosti, i přesto ale dokáže dát tělu potřebnou energii.

K životu sacharidy potřebujeme! Ale všeho moc škodí

Sacharidy patří k důležitým živinám (stejně jako bílkoviny), bez kterých by naše tělo nemohlo fungovat. Ideální je však mít vyšší příjem komplexních sacharidů a menší příjem jednoduchých – těm se totiž úplně vyhnout nelze. Jak tedy na to, když chcete omezit ve své stravě cukr? Když není zbytí, z jednoduchých sacharidů volte maltózu nebo fruktózu. Přednost dávejte ovoci s nízkým obsahem cukru = oproti ostatním zdrojům (př. sladkosti) vám navíc dodá i vodu, vitaminy a minerály.

Upravený rafinovaný cukr ve sladkostech a průmyslově vyráběných potravinách vynechte úplně. Bílé pečivo vyměňte za celozrnné poctivě udělané, sladkosti za ovoce, sušenky třeba za oříšky a zeleninu. Jezte vyváženě a čtěte si složení potravin. Možná vás totiž překvapí, že bílý cukr je v dnešní době opravdu všude – v kupovaných pomazánkách, omáčkách, polévkách, mléčných výrobcích, dětské výživě, přesnídávkách a v mnoha dalších potravinách. Proto doporučujeme se těmto produktům v obchodě úplně vyhnout a raději si vše poctivě uvařit doma. Budete tak mít perfektní přehled o tom, co jíte.

Zdroj:
http://svetcviku.cz/?p=clanek&id=21&nazev=Neni+cukr+jako+cukr

https://www.mojezdravi.cz/hubnuti/sacharidy-a-dieta-ktere-vynechat-a-ktere-vam-pomohou-zhubnout-4251.html

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít