Rady, jak přečkat podzimní výkyvy teplot a neonemocnět

Podzimní počasí lidský organismus zatěžuje, a to zejména svými proměnlivými teplotami. Ráno a večer bývá chladno, ale přes den je ještě teplo a slunečno. Kvůli smíšenému počasí a výkyvům teplot dostává náš imunitní systém opravdu zabrat a mnohdy je obtížné správně odhadnout, co si obléct. Podzim se tak stává obdobím chřipek a nachlazení. Přitom stačí velmi málo k tomu, aby naše obranyschopnost fungovala tak, jak má.

Podzimní onemocnění

Nezapomínejte pokrmy dochucovat hřejivým kořením

Pravidelná a vyvážená strava je samozřejmě základ. Na podzim a v zimě je však zapotřebí si na její skladbě dávat obzvlášť záležet. Dostatek vitamínů i minerálů hraje významnou roli v posílení imunity a urychlení procesu uzdravení. Vhodné jsou také potraviny tepelně upravené, které tělu dodávají vnitřní teplo. Ne bezvýznamně se v létě uchylujeme k lehkým studeným salátům a na podzim naopak k větší konzumaci hřejivých jídel, a to především těch více kořeněných. Nebojte se tento přirozený instinkt podpořit a dopřát svému tělu to, co potřebuje.

Do jídelníčku je výhodné zařadit zázvor, který tělo zahřívá, podporuje imunitní systém, působí proti nechutenství a má antibakteriální účinky. Vhodný je dokonce pro těhotné, i když starší prameny před jeho požitím v těhotenství varují. Zázvor totiž tlumí dopad nevolnosti způsobené těhotenstvím, avšak je ho třeba užívat jen přiměřeně. Skvělé jsou zázvorové bonbóny, čaje či zázvorová voda, kterou lze snadno během chvíle připravit. Stačí oloupat kousek zázvoru asi o velikosti dvou centimetrů, zalít ho vroucí vodou a nechat deset minut vyluhovat.

Zázvorový čaj
Zázvor patří k nejlepším obráncům našeho zdraví a zároveň podporuje trávení

Další důležitou potravinou v podzimním období je česnek, který produkuje velké množství fytoncidů, díky čemuž má výrazné protibakteriální a protivirové účinky. Klasickým kořením do chladného počasí pak také je například skořice, které stačí pouze špetka každý den, a přesto vás ochrání před nemocemi.

Dejte šanci probiotikům a podpořte střevní mikroflóru

Probiotika jsou prospěšné živé bakterie, které příznivě ovlivňují zdraví člověka tím, že zlepšují stav mikroflóry v tlustém střevě. Tlusté střevo je jedním z nejdůležitějších orgánů v lidském těle, co se imunity týče, a proto je nezbytné podporovat jeho funkci. Probiotika se tedy starají o to, aby se v trávicím traktu patogenní mikroorganismy příliš nemnožily a tím nenarušovaly správné fungování imunitního systému.

Zvýšit množství těchto užitečných bakterií můžete pomocí konzumace potravin bohatých na bakterie mléčného kvašení. Jedná se o přírodní probiotika, tzv. laktobacily, které jsou obsaženy například v kefíru, jogurtech, podmáslí či acidofilních mlékách. Čím více druhů těchto potravin budete střídat, tím lepšího efektu dosáhnete. Pokud však těmto produktům příliš neholdujete, můžete probiotika užívat ve formě doplňků stravy.

Podpora střevní mikroflóry
Centrum obranyschopnosti sídlí ve střevech, podpořte proto střevní mikroflóru vhodnými bylinkami a laktobacily

Podstupte léčebnou kúru v podobě echinacey

Echinacea purpurea, jinak zvaná třapatka nachová, působí jako přírodní antivirotikum. V těle však neničí pouze viry, ale také škodlivé plísně. Kromě toho má antiseptický účinek. Doporučována je k prevenci i léčbě chřipky a nachlazení, aby se však požadovaný efekt dostavil, měla by se užívat ve vyšších dávkách a v kratších intervalech. Celková léčebná kúra by pak měla trvat maximálně šest týdnů.

Zakoupit ji můžete jako tinkturu, doplněk stravy nebo čaj. Tinkturu z echinacey si také můžete vyrobit doma. Postačí vám k tomu čistý alkohol a čerstvá či sušená rostlina echinacey. Třetinu sklenice naplňte echinaceou a zalijte ji až po okraj alkoholem. Takto ponechte louhovat alespoň tři týdny. Po uplynutí této doby tinkturu sceďte do uzavíratelné nádoby a užívejte v případě příznaků nemoci dvakrát denně dvě čajové lžičky.

Zdroje:

WENZEL, Melanie. Léčivé rostliny: nejlepší využití pro zdraví celé rodiny. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5155-9.

KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-3433-0.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít