Viscerální tuk: Jak se zbavit jeho zásob uložených mezi břišními orgány?

Lidské tělo ke svému správnému fungování potřebuje tuk, při metabolických procesech ho také vytváří.  Rozeznáváme ale několik druhů tuku: tuk v krvi, podkožní tuk a viscerální tuk. Budeme se věnovat třetí kategorii tuku. Je nebezpečný, i když ho na první pohled nevidíte.

Viscerální tuk

Zvýšená rizika nemocí

Viscerální tuk obklopuje vnitřní orgány v oblasti břicha. Vyskytuje se kolem jater a slinivky. Doslova se dá říci, že tyto orgány obaluje. Tento tuk je sám o sobě metabolicky aktivní.  Vylučuje zánětlivé látky podporující stárnutí a degeneraci, ovlivňuje činnost hormonů zodpovídajících za regulaci chuti k jídlu, nálady. Prostě doslova mění naše tělo a bohužel nejenom v estetickém smyslu, ale i v praktických metabolických procesech. Jde o zvýšená zdravotní rizika, a to obezity, cukrovky, artritidy, ischemické choroby srdeční, depresí, demence, mozkové mrtvice, rakoviny… Vyděsil vám tento výčet nemocí, civilizačních strašáků?

Zapomeňte na sladkosti a bílé pečivo

Pokud ano, je to rozhodně namístě, protože kvůli viscerálnímu tuku riziko těchto chorob stoupá. Především u lidí, kteří mají postavu tvaru jablka, tedy maximum tuku v oblasti pasu. Lidé s postavou typu hrušky jsou na tom v tomto ohledu mnohem lépe.

Jak tento tuk vzniká? Když jíte příliš sladkostí, bílého pečiva a potravin obsahujících jednoduché cukry, je to signál pro hormon inzulin, který musí cukr zpracovat a hladina krevního cukru se zvyšuje. Přebytečná energie se potom ukládá na tuk. Pro ženy je rizikem obvod pasu nad 90 cm, pro muže nad 100 cm. Z výše uvedených důvodů je důležité snažit se zbavit zásob viscerálního tuku. Jak? Rada je zdánlivě jednoduchá: Zhubnout. Samozřejmě ale vaše tělo bude hubnout jako celek, takže se bude zbavovat nejenom viscerálního, ale i podkožního tuku a proces shazování nadbytečných kil ovlivní i hladinu krevního tuku. Obecně jde ovšem o to vytvořit si soubor opatření, směřujících ke změně jídelníčku a životního stylu ve prospěch zdravějších návyků, což se pozitivně promítne i do snížení množství tuku uloženého mezi orgány v oblasti břicha. Jaké kroky podniknout?

Viscerální tuk - cukry

Snižte množství přijímaného cukru

V praxi to znamená vynechat z jídelníčku sladkosti, produkty a pečivo z bílé mouky – to můžete nahradit celozrnnými výrobky. Také bílý cukr nahraďte přírodními sladidly, ale ani s těmi to nepřehánějte. Organismus, který se přemírou konzumace výrobků s vysokým obsahem cukru stává rezistentním vůči inzulínu, se tak postupně začne vracet do normálního stavu.

Změňte jídelníček ve prospěch bílkovin, prospěšných tuků a zeleniny

Samozřejmě se potřebujete něčím zasytit. Proto potraviny s nevhodnými jednoduchými cukry nahraďte bílkovinami rostlinného i živočišného původu – luštěniny, ryby, biomaso, biovajíčka, mléčné výrobky. Přidejte olivový a další zdravé oleje, semínka jako třeba sezamová nebo chia. Nezapomeňte na velké množství zeleniny.

Zařaďte do svého životního programu pravidelné cvičení

Sedavá zaměstnání, která bohužel má dnes většina z nás, jsou morem současnosti. Velká část lidí už nemá po příchodu domů náladu na cvičení. Je to ale velmi důležité, proto stačí dvakrát až třikrát týdne vyhradit si třeba půl hodinu nebo hodinu na pohybovou aktivitu. Největší efekt má podle výzkumů vysoce intenzivní cvičení se zátěží (HIIT apod.).

Snažte se omezovat stres

Stres se podílí na tvorbě viscerálního tuku také nemalým dílem. Nastartuje totiž tvorbu kortizolu, který přináší narušení kontroly nad chutí k jídlu. Proti stresu se dá bojovat meditací, společenskými kontakty, pomohou i přírodní adaptogeny.

Naordinujte si kvalitní spánek

Podceňování dostatečné doby a kvality spánku se nevyplácí. Dospělým se doporučuje spát 7-8 hodin denně, a to v chladné, dobře větrané a dostatečně zatemněné místnosti. Dostatek spánku reguluje hormony grelin  (zvyšuje chuť k jídlu) a leptin (naopak chuť k jídlu snižuje), upravuje metabolismus, takže i chutě k jídlu se vracejí k normálu a metabolismus funguje, jak má.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít