Tipy, jak přirozeně zahřát organismus

Vítr a zima, která zalézá až do morku kostí. Musíte se teple oblékat, abyste předešly nachlazení, rýmě a kašli nebo dokonce chřipce. Podzim je zkrátka tady se vším všudy. Nesmírně aktuální je proto umění, jak svoje tělo zahřát, abyste se cítily příjemně, a především dokázaly odolat virózám a bakteriálním infekcím. Období chřipek bohužel přichází. Jak mu čelit? Čínská medicína klade v chladném období důraz na zahřívání organismu.

Jak zahřát organismus

Studené, teplé a neutrální potraviny

V létě se rádi ochladíte, protože venku panuje teplé počasí, v zimě se naopak potřebujete zahřát. V souvislosti s tím se liší i skladba jídelníčku v létě a v zimě. Mnohdy si přímo vaše tělo řekne, co potřebuje. Zkrátka máte na něco chuť. Jak ale poznat, které potraviny je nevhodnější konzumovat v zimním období, protože vás zahřejí?  Recept na klasifikaci potravin nabízí čínská medicína, ale ta ji probírá poměrně složitě – třídí potraviny podle toho, k jakým elementům přísluší (oheň, dřevo, země, voda, kov). My se ale spokojíme s mnohem jednodušším tříděním na tři základní kategorie, a sice potraviny, jež zahřívají, ochlazují a ty neutrální. V tomto rozvržení ale není důležité, zda je potravina studená či teplá, nebo jak je kalorická. Tím nejpodstatnějším faktorem je její vnitřní energie.

Dva druhy nachlazení

Z výše uvedeného důvodu je důležité na podzim a v zimě vložit do jídelníčku takové potraviny, které umí tělo dostatečně zahřát. Možná vás překvapí, že i samotné nachlazení se podle čínské medicíny rozděluje do dvou kategorií, a sice na horké a chladné. V čem se liší? Pokud se oblečete příliš nalehko, nebo si na podzim a v zimě dopřejete hodně ochlazujících potravin typických spíš pro léto, potom mluvíme o nachlazení chladném. Trochu jinak je to u horkého nachlazení. V průběhu dlouhého horkého léta se tělo na vysoké teploty postupně adaptuje. Jenže když v létě svoje tělo zásobujete příliš velkým množstvím zahřívacích potravin, může se vám to vymstít. Vzniklá horkost se v organismu nastřádá a ve výsledku může dojít k jeho přehřátí.

Přizpůsobte stravování ročnímu období

Chladné dny pak přinesou zlom v podobě nemoci. Horký čaj v takovou chvíli není řešením, ten způsobí jenom ještě další zahřátí. Co s tím? Jediným správným receptem je přizpůsobit svoje stravování ročnímu období, to znamená jíst v létě potraviny s ochlazujícím charakterem, aby se ve vás nenásobila horkost. S příchodem podzimu pak postupně zařazovat potraviny zahřívající. V takovém případě bude přechod z jednoho ročního období do druhého hladký. Celkově patří mezi zahřívací potraviny ty, které vykazují jangovou mužskou energii. Tělo stahují a zahřívají a brojí proti budování tukových zásob, což je častý jev v zimě. Když se tělo nedokáže jídlem v zimě zahřát, má snahu ukládat do zásoby, což se projeví špeky navíc, které jsou viditelné poté, co svléknete zimní kabáty.

Jakými potravinami tedy můžete v zimě zahřát tělo?

Skvělé jsou horké vývary a polévky vůbec, ty vám dodají dostatek energie pro překonání dnů, kdy rtuť teploměru sotva přešplhá nulu. Zeleniny byste se neměli vzdávat ani v zimě, protože obsahuje spoustu vitamínů, jenže studené saláty nejsou do chladného dne zrovna ideální volbou. Proto zeleninu lehce osmahněte na olivovém oleji nebo krátce ogrilujte. Koření je další možností, jak zvýšit prohřátí organismu. Například zázvor výborně ladí k masu a zahřeje i ve formě čaje. Hřebíček a skořice také zahřívají. Podobně i tymián, rozmarýn nebo oregano či bazalka a pepř. Kdo má rád ostré, může zkusit i wasabi nebo ženšen. Mírnější variantou je potom křen, hořčice nebo česnek či cibule.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít