Pšenice ve stravě: Její pro a proti

Pšenice jednozrnka byla pěstována již před více jak 10 tisíci lety na území Sýrie, Izraele a Turecka. Jde o pšenici, která byla prvním domestikovaným druhem, na rozdíl od pšenice seté, která díky šlechtění ztratila skvělé nutriční vlastnosti na úkor množství. Pšenice setá se oproti jednozrnce liší množstvím zrn v klasu, jednozrnka jich měla pomálu, kdežto nové hybridy jsou, co se týče zrn výnosné, avšak přišly o vysoký obsah bílkovin a antioxidantů.

Pečivo z pšeničné mouky

Mouka vyrobená z pšenice seté je v dnešní době všudypřítomná, nacházíme ji v omáčkách, masových výrobcích a mnohdy i v polévkách. Nelze ji však upřít, že v některých případech je vhodná a to zejména v období růstu, při sportu anebo těhotenství. Vhodnou potravinou se stává díky vysokému množství energie ve formě sacharidů a zejména škrobů. Jen těžko si můžeme představit, jak bychom zasytili hladovějící děti v Africe, kdyby se nepoužívala pšenice. Planeta by jednoduše nemohla uživit všechny osoby jen masem a zeleninou.

Problém „pšeničného břicha“

V nedávné době se často skloňuje slovo pšenice s problémem „pšeničného břicha“. Pšenice má své pro a proti, jak bylo zmíněno výše, ale rozhodně jí nelze upřít podíl na zvyšování hmotnosti, díky vysokému obsahu sacharidů. Existují různé formy stravování (například Paleo strava), které striktně škrtají pšenici z jídelníčků a veškeré potraviny z ní, avšak pokud netrpíte alergií na lepek, nemusíte se jí zbavovat úplně. Stačí její množství v denním příjmu omezit a budete se cítit o mnoho lépe. Ne vždy je totiž nutné konzumovat chleba a jiné pečivo ke všemu co si připravíte.

Pšeničná zrna

V čem je tedy zakopaný pes?

Zkuste si zapisovat množství potravy, která se skládá z pšeničné mouky za den, a zjistíte, že ji opravdu konzumujete více než je třeba.  Lidé, kteří opravdu sníží množství přijaté pšeničné mouky, hubnou, ale není to žádný zázrak. Jak již bylo zmíněno, pšenice je velkým zdrojem energie, a tak když ji vynecháte nebo omezíte, tak zjistíte, že i když zkonzumujete vše jako obvykle, akorát bez pšeničné přílohy, tak jste kaloricky pořád pod doporučeným denním příjmem.

Nezbavujte se jí úplně

Přesto, že je pšenice setá v dnešní době přešlechtěná, aby měla co největší výnos, zachovala si i nadále slušné nutriční vlastnosti. Obsahuje vitamíny C, B12, A, proteiny nebo například fosfor, draslík a hořčík. Ovšem pokud chcete zachovat co nejvyšší podíl vitamínů a minerálů v pšenici, je důležité konzumovat celá zrna, která se skládají z otrub, jádra i klíčku. Běžně prodávané mouky v supermarketech nabízejí mouky, které jsou zbaveny klíčků, jelikož by se jim snížila jejich trvanlivost, avšak se tím sníží i množství minerálů a vitamínů. Pokud tedy chcete používat mouku, je vhodné konzumovat mouku celozrnnou.

Pšeničný chléb
Pšeničný chléb

Vždy je potřeba udržovat si „selský rozum“ a nezacházet do extrémů. Tudíž je vhodné jíst přiměřeně a co nejzdravěji.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář