Jak předejít vzniku inzulínové rezistence a cukrovky? Změňte životní styl a zkuste přírodní pomocníky

Předpoklad, že cukrovka patří mezi moderní civilizační choroby, je mylný. Pro první zprávy o ní musíme sáhnout hodně hluboko do minulosti. Ve starověkém Egyptě tuto nemoc znali už v době kolem roku 1500 př. n. l.  Ovšem cesta k jejímu poznání, léčení a předcházení byla trnitá a zdlouhavá. Jak cukrovce předcházet a je to vůbec v našich silách?

Zdravá strava při cukrovce

Dva typy cukrovky

Především musíme na úvod upozornit, že existuje cukrovka 1. a 2. typu. V případě 1. typu se o předcházení vlastně hovořit nedá. Tímto typem cukrovky mohou trpět už malé děti či mladí lidé a stojí za ní nefunkčnost slinivky břišní, která může mít celou řadu příčin od genetiky až po autoimunitní reakce. V zásadě jediným způsobem, jak se s tímto typem cukrovky vypořádat, je podávat nemocnému v pravidelných dávkách hormon inzulín a nahrazovat tak činnost slinivky. V případě cukrovky 2. typu se ale dá o předcházení hovořit, protože vzniká až v dospělosti. Rizikem je v tomto případě obezita. Spouštěcí mechanismus tohoto typu cukrovky spočívá v tom, že sice slinivka vyrobí dost inzulínu, ale buňky lidského těla už ho nedokážou reagovat – vytvoří se inzulínová rezistence.

Konzumujte maximálně 55 % sacharidů

Inzulínová rezistence je stav, kdy slinivka inzulín sice vyrobí, ale tělo už ho neumí zpracovat. Pak se glukóza shromažďuje v krvi a neodbourává se. Máte tedy v krvi jak hodně inzulinu, tak i hodně cukru, ale zpracování cukru už nefunguje. Cukr se nedostane do buněk, aby jim dodal potřebnou energii, a sama slinivka se vyčerpá nadměrnou výrobou inzulínu.

Jak tomuto stavu čelit? Pravidelným pohybem a udržováním optimální tělesné hmotnosti. Každodenní fyzická aktivita totiž znamená spalování sacharidů. Jídelníček s pestrou stravou zaměřený na dostatek vlákniny a snížení podílu jednoduchých cukrů a nasycených tuků potom přinese stabilní váhu. Běžná strava by měla obsahovat maximálně 55 % sacharidů. Máte-li ve stravě jejich vyšší podíl, je pravděpodobné, že přiberete, protože energetický příjem je vyšší než výdej. S trvalým vyšším příjmem sacharidů potom roste riziko cukrovky.

Dieta při cukrovce

Dietní opatření odstartují změnu

Obvykle se nejdříve zvyšuje hladinu cukru mírně a později stoupá konstantně. Tento stav může probíhat i několik let a není problém ho zvrátit změnou životního stylu. Především se více hýbat, protože pohybem spalujete glukózu. Dále změnit stravování – jednoduché sacharidy (sladkosti, bílé pečivo) nahradit komplexními (celozrnnými potravinami). Jíst pravidelně po menších dávkách a zařadit dostatek zeleniny a ovoce. Vsadit na potraviny s obsahem omega 3 mastných kyselin (ryby), díky tomu snížíte hladinu cholesterolu. Přestat kouřit. Zbavit se břišního tuku. Kromě zmíněných opatření patří mezi dobré pomocníky v boji proti inzulínové rezistenci i medicinální houby reishi a shiitake. Navázáním volných radikálů snižují oxidační stres buněk a tím zmírňují následky pramenící z vysokého příjmu sacharidů a snižují také hladinu cukru v krvi.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít