Rady na posílení imunity

Imunitní systém chrání tělo před škodlivými látkami z vnějšího i vnitřního prostředí. Myslíte si, že svou imunitu bráníte antibakteriálním gelem, multivitaminovými tabletami a kýcháním do kapesníčku? Vyzkoušejte raději potraviny, které vás při přicházejícím podzimu udrží stále fit.

Oslabení imunity se projevuje vleklými nemocemi a alergiemi. Při přicházejícím podzimu je třeba dbát na své zdraví více než dřív. Silná imunita je známkou zdravého životního stylu. Doporučuje se lehká, ale pestrá strava, která je bohatá na ovoce a zeleninu, maso, obilniny, mléčné výrobky, tuky i oleje.

1. Ryby

Zdravé jídloJako výborný zdroj selenu funguje maso korýšů – ústřic, humrů, krabů, škeblí. Selen pomáhá bílým krvinkám produkovat proteiny, které pomáhají například při chřipce.
Omega -3 mastné kyseliny, které najdeme v lososu, makrele nebo sledi pomáhají při léčbě zánětů a brání jejich vzniku, zvyšují hladinu kyslíku v těle a chrání před nachlazením a respirační infekcí plic.
Ryby nesmí chybět na jídelníčku těhotné ženy, nebo ženy, která početí očekává.

2. Vývar

Již od našich babiček známe výpovědi, že dobře udělaný vývar postaví na nohy každého nachlazeného. Kuřecí vývar udržuje v těle nízkou hladinu hlenu a zabraňuje pohybu virů a bacilů. Kuřecí polévka se doporučuje jako pomoc vždy, když člověk cítí, že na něj „něco leze.“ Navíc pokud do vývaru přidáte česnek a cibuli, jeho léčivou schopnost ještě posílíte.

I vývar slepičí je správnou volbou pro boj s bakteriemi, bacily a viry. U přípravy slepičí polévky však dejte pozor na vyšší obsah tuků.

3.Čaj

Čaje náhledTradiční šálek čaje je nejběžnějším prostředkem na zahnání nachlazení a chřipky. Výzkumy na univerzitě v Harvardu prokázali, že lidé, kteří pijí pravidelně černý čaj mají v těle desetkrát více interferonů. Interferony jsou bílkoviny, které chrání naše tělo před virovými infekcemi. Obsahují totiž L-theanin, který podporuje imunitní systém a nachází se jak v černém, tak zeleném čaji, ale také kávě bez kofeinu.

Nevadí pít i několik šálků čaje denně, pokud zvolíte ten správný. Účinný tip, kterým z čajového sáčku získáte až pětkrát více antioxidantů, je louhovat čaj, zatímco voda vře.

Při prevenci nemoci i nemoci samotné zkuste vypít jen horkou sklenici s citronem.

4. Ovesné vločky

Pokud pro vás ovesné vločky nejsou žádnou lahůdkou, vyhněte se ovesné kaši či müsli a dopřejte si vločky alespoň v pečivu. Ovesné vločky by mělo obsahovat alespoň jedno jídlo denně, abyste posílili svou imunitu a zabránili nachlazení.

Ovesné vločky totiž obsahují betaglukan, který má silné antivirové a antioxidační schopnosti. Navíc najdeme ve vločkách i vlákninu, která pomáhá působit antibiotikům a urychluje hojení.

5. Hovězí maso

Hovězí maso je největší zdroj zinku, jež má vliv na posílení imunity. Zinek je důležitý pro rozvoj bílých krvinek, které rozpoznají a napadají bakterie a snižují tak riziko infekce. Ve 100g libového hovězího masa najdete asi třetinu denní hodnoty zinku.

Pokud jste vegetariáni, nebo vám hovězí maso nechutná, nahraďte si zinek požíváním cereálií, jogurtů, mléka, vepřového a drůbežího masa nebo ústřicemi.

6. Česnek

Česnek obsahuje látku allicin, která bojuje s bakteriemi a infekcí. Česnek zabraňuje nastydnutí, snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a žaludku.

Pokud jste již nachlazení, dopřejte si dva syrové stroužky česneku denně a upravený česnek míchejte do jídla i několikrát za týden.

Antibakteriální a prevenční účinky mají také tzv. medvědí kapky – česnek medvědí a setý.

7. Jogurt

Podle studií vídeňské univerzity jsou lidé, kteří konzumují denně jogurt se živou kulturou, o třetinu méně náchylní k nemocem. Stojí za tím to, že jogurt obsahuje probiotika. Probiotika jsou zdravé bakterie, které chrání střeva a trávicí soustavu před působením škodlivých organismů.

8. Houby

Houby zvyšují produkci a aktivitu bílých krvinek, čímž pomáhají v boji s infekcí. Pomáhají jak syrové, tak upravené v omáčce, těstovinách, pizze nebo míchaných vajíčkách.

Nejvíce posilují imunitu houby z východní Asie jako shiitake, maitake a reishi.
A co vy? Jak se staráte o obranyschopnost svého těla? Podělte se s námi v komentářích. Rádi zajímavé zkušenosti do článku doplníme.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

One Comment - Napsat komentář

  1. Na chripku/ nachlazeni a vubec celkove na posileni imunity je dobre otuzovani, zdrava strava, pohyb, zazvorovy caj s citronem a medem a jako doplnkovou lecbu ja osobne uzivam hlivu ustricnou s rakytnikovym olejem (ten zesiluje ucinek hlivy). Mam pokoj i v chripkovych obdobich. Navic ho delaji i pro deti, jmenuje se hlivacek, je ve forme sirupu ;)

    Reagovat

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít