Pšenice ve stravě: Její pro a proti

Pšenice jednozrnka byla pěstována již před více jak 10 tisíci lety na území Sýrie, Izraele a Turecka. Jde o pšenici, která byla prvním domestikovaným druhem, na rozdíl od pšenice seté, která díky šlechtění ztratila skvělé nutriční vlastnosti na úkor množství. Pšenice setá se oproti jednozrnce liší množstvím zrn v klasu, jednozrnka jich měla pomálu, kdežto nové hybridy jsou, co se týče zrn výnosné, avšak přišly o vysoký obsah bílkovin a antioxidantů.

Pečivo z pšeničné mouky

Mouka vyrobená z pšenice seté je v dnešní době všudypřítomná, nacházíme ji v omáčkách, masových výrobcích a mnohdy i v polévkách. Nelze ji však upřít, že v některých případech je vhodná a to zejména v období růstu, při sportu anebo těhotenství. Vhodnou potravinou se stává díky vysokému množství energie ve formě sacharidů a zejména škrobů. Jen těžko si můžeme představit, jak bychom zasytili hladovějící děti v Africe, kdyby se nepoužívala pšenice. Planeta by jednoduše nemohla uživit všechny osoby jen masem a zeleninou.

Problém „pšeničného břicha“

V nedávné době se často skloňuje slovo pšenice s problémem „pšeničného břicha“. Pšenice má své pro a proti, jak bylo zmíněno výše, ale rozhodně jí nelze upřít podíl na zvyšování hmotnosti, díky vysokému obsahu sacharidů. Existují různé formy stravování (například Paleo strava), které striktně škrtají pšenici z jídelníčků a veškeré potraviny z ní, avšak pokud netrpíte alergií na lepek, nemusíte se jí zbavovat úplně. Stačí její množství v denním příjmu omezit a budete se cítit o mnoho lépe. Ne vždy je totiž nutné konzumovat chleba a jiné pečivo ke všemu co si připravíte.

Pšeničná zrna

V čem je tedy zakopaný pes?

Zkuste si zapisovat množství potravy, která se skládá z pšeničné mouky za den, a zjistíte, že ji opravdu konzumujete více než je třeba.  Lidé, kteří opravdu sníží množství přijaté pšeničné mouky, hubnou, ale není to žádný zázrak. Jak již bylo zmíněno, pšenice je velkým zdrojem energie, a tak když ji vynecháte nebo omezíte, tak zjistíte, že i když zkonzumujete vše jako obvykle, akorát bez pšeničné přílohy, tak jste kaloricky pořád pod doporučeným denním příjmem.

Nezbavujte se jí úplně

Přesto, že je pšenice setá v dnešní době přešlechtěná, aby měla co největší výnos, zachovala si i nadále slušné nutriční vlastnosti. Obsahuje vitamíny C, B12, A, proteiny nebo například fosfor, draslík a hořčík. Ovšem pokud chcete zachovat co nejvyšší podíl vitamínů a minerálů v pšenici, je důležité konzumovat celá zrna, která se skládají z otrub, jádra i klíčku. Běžně prodávané mouky v supermarketech nabízejí mouky, které jsou zbaveny klíčků, jelikož by se jim snížila jejich trvanlivost, avšak se tím sníží i množství minerálů a vitamínů. Pokud tedy chcete používat mouku, je vhodné konzumovat mouku celozrnnou.

Pšeničný chléb
Pšeničný chléb

Vždy je potřeba udržovat si „selský rozum“ a nezacházet do extrémů. Tudíž je vhodné jíst přiměřeně a co nejzdravěji.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít