Jak přestat kouřit

Každému vyhovuje jiná metoda při odvykání kouření. Zatímco někdo má rád radikální rozhodnutí, jiný musí při tak velké změně postupovat pomalu. Jeden zvládne přestat kouřit sám, druhý se raději obrátí na odbornou pomoc nebo alespoň poprosí o podporu přátele.

Stop kouření„Přestávám kouřit!“ Toto předsevzetí se snaží dodržet asi tři čtvrtiny kuřáků. Většina z nich to ale při prvních pokusech nedokáže. Při odvykání musí mít člověk na paměti, že cigarety způsobují nejen fyzickou, ale také psychickou závislost. Cílem odvyknutí je vzdát se cigaret a zbavit se nikotinu. Přestat kouřit může člověk postupně, tedy snižováním počtu vykouřených cigaret nebo okamžitě.

Základní pravidla odvykání:

MOTIVACE – ujasněte si, proč chcete přestat kouřit, motivujte se

NAČASOVÁNÍ – zvolte si tu nejvhodnější dobu na odvykání. Mnoho lidí považuje za ideální Nový rok, ale návrat do práce po vánočních svátcích bývá hektický a proto tuto dobu můžeme označit za rizikovou.

AKTIVITY – kouření bývá nejčastěji spojeno s běžnými denními úkony. Ze začátku se proto snažte těmto aktivitám vyhnout. Jestliže kouříte každé ráno u hrnku kávy v kuchyni, dejte si čaj nebo se s kávou posaďte k televizi do obýváku. Máte chuť na cigaretu s přáteli v hospodě? Pozvěte si je k sobě domů. Místo kouření můžete zpočátku například žvýkat nebo cucat bonbony.

STRAVA – při odvykání více pijte, jezte ovoce i zeleninu

POKUŠENÍ – vyhoďte vše, co by vás mohlo lákat, abyste se ke kouření vrátili – zbylé cigarety, zapalovače, popelníky

PLÁNOVÁNÍ – zkuste si naplánovat den, abyste se nenudili. Sportovní aktivity, společenské hry, posezení s přáteli ale i práce vám mohou pomoci zapomenout na to, že přestáváte s kouřením.

PODPORA – požádejte o pomoc své nejbližší – tím, že vám manžel bude foukat kouř pod nos, vám v odvykání rozhodně nepomůže

POMŮCKY – nebojte se použít pomůcky pro odvykání s kouřením – nikotinové náplasti, léky apod.

ODMĚNA – za ušetřené peníze si kupte něco hezkého, uděláte si radost a upevníte se v názoru, že se vaše rozhodnutí vyplatilo.

METODY, JAK PŘESTAT KOUŘIT:

Poradna

Kuřák, který vyhledá odbornou pomoc má podle průzkumů padesátiprocentní šanci na úspěch. Nebojte se, vyhledat odborníky není žádná ostuda. Navíc se odborná pomoc může kupodivu vyplatit i finančně. Některé zdravotní pojišťovny totiž odvykání v kouření podporují, a proto hradí některé náklady jako léky, nikotinové náplasti a další odvykací přípravky. Některé z nich ale vyplacení peněz podmiňují receptem od lékaře ze speciálního pracoviště.

Léky na předpis

Abstinenčních příznaků vás zbaví nejrůznější léky. Jelikož ve vašem těle chybí nikotin, medikamenty jako Vareniklin a Bupropion vám pomohou vyrovnat se s abstinenčními příznaky a také potlačí chuť na cigaretu.

Nikotinová substituce

Stop kouřeníJak už bylo řečeno, kouření se u člověka postupně stává jak fyzickou, tak psychickou závislostí. Polovina problému – závislost fyzická – se dá odbourat pomocí různých náplastí nebo žvýkaček, které jsou k dostání bez receptu v každé lékárně. Při užívání těchto prostředků je ale třeba neustále nikotinové dávky snižovat. Jelikož má nikotin stimulační a uklidňující účinky a do těla se i při odvykání dostává jinou formou (právě z náplastí nebo žvýkaček), fyzická potřeba po cigaretě se tak snižuje.

Jak ale na psychickou závislost? V tom mohou pomoci různé nikotinové inhalátory nebo tzv. e-cigarety, které mají tvar jako cigareta a člověk z nich vsává nikotin. Jak už bylo řečeno, kouření má člověk spojené s určitými rituály, např. s ranní kávou. Ve svých denních rituálech tak může člověk pokračovat i bez cigarety a používat právě takový nikotinový inhalátor. I tady je ovšem potřeba dávky nikotinu snižovat.

Studený krocan

Cold turkey neboli Studený krocan je v angličtině pojmenování pro radikální odvyknutí. Takový způsob odvykání používá cca 90% kuřáků, ale 97% z nich se bohužel do 12 měsíců ke kouření vrátí. Téměř každý již z úst nějakého kuřáka slyšel: „Končím s kouřením, toto je má poslední cigareta!“ A právě takovému rozhodnutí se říká Studený krocan (název je odvozen od toho, že studený krocan je velmi jednoduché jídlo na přípravu a tento způsob odvykání také).

Hypnóza

Pokud jste toho názoru, že přestat kouřit je především věc psychiky, může vám pomoci hypnóza. Vědecké studie sice účinnost hypnózy na odvykání nepotvrdily a žádný lékař by vám nejspíše tuto metodu nedoporučil, ale podle mnoha kuřáků je to ten nejlepší způsob odvykání. Přísahal na ni i Ben Affleck. Pokud ale hledáte spolehlivou a prokázanou metodu, zvolte raději jinou.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

One Comment - Napsat komentář

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít