Pilates aneb soustředěná práce se svaly

Základy pilates pocházejí ze starověkých terapeutických učení, ale moderní podoba této metody vznikla až na počátku minulého století. Její autor J. H. Pilates ji dopracoval opravdu k dokonalosti, takže dnes ji můžou cvičit lidé různého věku, pohlaví, odlišných postav i zdravotního stavu.

Koncepce cviků pilates ze všeho nejvíce připomíná hodiny jógy. Není divu, vždyť ze všech použitých východních cvičebních systémů je její vliv největší. Najdeme tu ale i prvky tai-chi a dalších. Velkou část inspirace našel J. H. Pilates i v rehabilitačních cvičeních. Výsledkem je obdivuhodných systém cviků, které dokáží uvést Cviky ženyv činnost takřka všechny svalové skupiny a posílit je. Existuje hned několik stupňů obtížnosti a ten nejjednodušší se hodí např. i pro pacienty po těžkém úrazu páteře.

Jak cvičit pilates

Při cvičení pilates jde především o vzájemnou synchronizaci těla a mysli. Zapojení svalů je nutné doplnit uvědomělým prováděním cviků. Výsledkem je aktivace i hluboko uložených svalů, které pak významné pomáhají správnému provedení cviku. Důležité je, aby všechny pohyby vycházely ze svalového centra, tzv. power house. Jde vlastně o oblast břicha, beder a hýždí.

Princip metody pilates jde ve stručnosti shrnout do pěti krátkých bodů:

Dýchání aneb dech a pohyby těla musí být v souladu. Soustředěné dýchání nám dovoluje lépe se zaměřit na správné provádění pohybu. Pohyby v pilates musí být plynulé a vyvážené. Správné dýchání také posiluje krevní oběh a dochází k lepšímu zásobení tkání kyslíkem. Svaly se uvolní a nedochází k nechtěným zraněním.

Důkladnost provedení aneb nezáleží na kvantitě ale na kvalitě. Jeden dobře provedený cvik je pro tělo prospěšnější, než deset cviků se špatnou technikou. Školený instruktor klade na správné provedení obzvláštní důraz a snaží se věnovat každému adeptovi individuálně.

Power house aneb svalový střed těla. Z tohoto místa musí pocházet všechny prvotní impulsy cvičení. Po celou dobu cvičení je nutné toto místo zpevnit, což nebývá pro začátečníka lehké ani příjemné, ale po několika týdnech cvičení se tento pocit upraví a tělo si na zvýšenou zátěž zvykne.

Plynulý pohyb aneb švihy sem nepatří. Pomalý plynulý pohyb pomáhá svalům i tělu zbavit se stresu a napětí a pomáhá předcházet zátěžovým zraněním. V pilates se nic nedělá švihem nebo dokonce přes sílu. Správně provádění cviky nebolí.

Řízený pohyb aneb kontrola je nutná. Od prvního pohybu až po závěrečné spočinutí jde o vědomě řízený a kontrolovaný proces. Soustředění je tu opravdu na prvním místě. Pokud se opravdu koncentrujete, nemyslíte na nic jiného, než na prováděné pohyby. Právě odtud pramení duševní pohoda a vyrovnanost pravidelných návštěvníků kurzu pilates. Když se tělo namáhá, mysl částečně odpočívá a nezabývá se každodenními problémy. A to je mnohdy lepší než několikahodinový spánek.

Proč cvičit pilates

Vypracovaná tělaSprávně provedené cviky pilates mají na organismus celou řadu pozitivních zdravotních účinků. Především dochází ke zpevňování zádového, břišního a hýžďového svalstva. Tím se automaticky upravuje nesprávný postoj a držení těla. Cvičení rovněž podporuje ohebnost, koordinaci, rovnováhu, posiluje svaly a učí správným návykům při dýchání.

Ke cvičení nepotřebujete skoro nic: jen pohodlné oblečení a podložku na cvičení. První lekce doporučuji absolvovat s vyškoleným lektorem, který si všimne i chyb, které vy nevidíte. Teprve poté je vhodné zakoupit instruktážní DVD a cvičit v pohodlí domova. U vyšších stupňů pokročilosti se někdy pro zpestření lekcí využívá například gymnastický míč nebo pružná guma.

Ať už máte jakékoli problémy s pohybovým aparátem nebo bolestmi zad, rozhodně se nebojte pilates vyzkoušet. Je vhodný pro muže i ženy jakéhokoliv věku a dokonce i pro nastávající matky. Cvičení ve skupině je také dobré pro navazování nových přátelských vztahů a kontaktů. Ale pro jistotu se před podáním přihlášky zeptejte svého lékaře, jestli pro vás není cvičení pilates z nějakého důvodu nevhodné.

Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít